Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jaroslav Karl - MUKL 4.část

Dnes nám Jaroslav vylíčí, jak žili křesťanští muklové. Pak se dozvíme, kdo byli někteří z jeho spoluvězňů.

První pracoviště bylo draní peří, třídění petrželové natě, loupání cibule a někdy také vypeckovávání meruněk. Na všechno byla denní norma. Tam jsem se seznámil s dominikánem, otcem Braito, který byl ubytován na oddělení, kde byli jen kněží. Ten měl vždy připravenou nějakou přednášku nebo téma na rozhovor. Byla to i příležitost ke zpovědi. Když byl převelen někam jinam, objevil se asi za týden potom basilián - Polák, myslím, že se jmenoval Kamiňski. Ten pokračoval v "práci", kterou začal Braito. Eucharistii nám přinést nemohli, protože před odchodem na pracoviště se museli podrobit prohlídce. Brzy jsem našel kontakt na kněžské oddělení (tehdy se tomu v Leopoldově ještě neříkalo "vatikán") a pravidelně dostával Eucharistii. Později jsem sám připravoval malé částečky hostií z tzv. psích sucharů, pečlivě jednotlivě zabalených do cigaretových papírků (tak to doporučil jezuita Kajpr), a předával dál, až se hostie ukryté v krabičkách od zápalek dostaly ke kněžím. Konsekrované hostie jsme potom dostávali zpět.
    Když jsem byl později přeřazen na jiné pracoviště (Agrostroj Pelhřimov), podařilo se mi znovu navázat kontakt s kněžským oddělením. Pokračoval jsem dál v přípravě hostií, odesílal "muklovskou poštou" na kněžské oddělení a dostával zpět už Eucharistii. Jednotlivé partikule jsem potom předával dalším muklům z řad věřících.

   Chtěl jsem pokračovat ve studiích teologie, a tak jsem zase prostředečně žádal kněze, kteří přednášeli na teologických fakultách, aby mi dali dohromady postupně témata z dogmatiky a morálky (biblistiku jsem měl celou ještě v semináři). A tak jsem během krátké doby dostával požadovaný materiál. Dostával jsem to většinou napsané na cigaretových papírcích, někdy na balícím papíru. 

   Tam jsem se setkal i s bratrem popraveného Rudolfa Slánského. Ten jednou přišel za mnou s prosbou, zda bych mu mohl napsat něco o Starém Zákonu. Když jsem si ujasnil, o co mu jde, slíbil jsem mu, že dám něco dohromady. Sehnal jsem si na pracovišti balicí papír (psací papír byl nedostupný) a během krátké doby jsem na ložnici ložnici něco napsal a dal Slánskému, a víc se už o to nestaral. Když jsem se po druhém zatčení a odsouzení ocitl opět v Leopoldově, byl jsem dán na velkou ložnici (70 lůžek), kde jsem se setkal se starými známými, kteří nešli na amnestii domů. Jeden mukl ke mně přišel a říká: "Podívej se, Jardo, to je něco, to si počteš," a dává mi do ruky nějaké popsané papíry. Když jsem si to pročítal, zjistil jsem, že je to moje povídání, o které, mě žádal kdysi Slánský (někdy v r. 1955-56). 

   Jednu dobu jsem byl na světnici s generálem Syrovým, který byl v roce 1945 odsouzen za údajnou kolaboraci s Němci v létech 1938-1945 na 20 let žaláře. Syrový, jak známo, prodělal celou sibiřskou anabázi, zúčastnil se legendární bitvy u Zborova a jako respektovaný národní hrdina se v roce 1920 vrátil do vlasti. Před válkou zastával funkci ministra obrany. Od něho jsem dozvěděl následující: Když před vypuknutím 2. světové války abdikoval prezident Eduard Beneš a odlétal do Anglie, požádal gen. Syrového aby mu dal k odletu čestnou vojenskou jednotku jako prezidentovi republiky. Generál to odmítl s poukazem na to, že bude odlétat jako soukromá osoba. Beneš ho po několika dnech znovu požádal a opět byl odmítnut. Na to mu Beneš řekl: "Pane generále, my se ještě jednou sejdeme a bude vás to mrzet!" A tak se taky stalo.
   V květnu 1945, po návratu Eduarda Beneše do republiky, byl Syrový zatčen a osvobozen. V roce 1948 opět zatčen a odsouzen za velezradu.
   Někdy v roce 1954-1955 zavolali generála Syrového do kanceláře na velitelství, kde mu náčelník věznice oznámil, že mu prezident Gottwald promíjí zbytek trestu a vyzval ho, aby to podepsal. On to odmítl a bachař ho odvedl zpět na oddělení. Ptal jsem se ho, jaké měl důvody k odmítnutí. Odpověděl: "To bych musel podepsat, že jsem se provinil proti republice."

Pro ty, kdo se chtějí dozvědět více přidávám tento odkaz.
https://www.facebook.com/pages/MUKL/1481685845384141

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Karel Pučelík | středa 2.4.2014 17:47 | karma článku: 14,19 | přečteno: 442x
  • Další články autora

Karel Pučelík

S komunisty se nespolupracuje

V dnešní době se poměrně často diskutuje o tom, s kým se může spolupracovat. Andrej Babiš se třeba zamyslel i nad spoluprací s komunisty.

17.9.2016 v 11:14 | Karma: 24,63 | Přečteno: 891x | Diskuse| Politika

Karel Pučelík

Takto se na srpen 1968 vzpomínat nemá

Každé volby přináší více či méně zvláštních okamžiků. Nejinak je tomu i s letošními podzimními. To, co se odehrálo v neděli na pražském Staroměstském náměstí ale už hranici bizáru překročilo.

23.8.2016 v 17:59 | Karma: 13,33 | Přečteno: 650x | Diskuse| Politika

Karel Pučelík

Může hudba bořit zdi?

Bruce Springsteen zahrál ve Východním Berlíně a zeď se rozpadla. Jistě, tak jednoduché to bohužel nebylo, jeden z důležitých detailů roku 1988 to ale byl.

16.8.2016 v 8:26 | Karma: 8,42 | Přečteno: 137x | Diskuse| Společnost

Karel Pučelík

Média a manipulace

V poslední době se mainstreamová média stávají objekty konspiračních teoretiků. Ačkoli s nimi téměř v ničem nesouhlasím, jedna věc se jim ale upřít nedá - tvrzení, že média manipulují s veřejným míněním. Jde o to, která to jsou.

2.3.2016 v 20:33 | Karma: 12,78 | Přečteno: 691x | Diskuse| Média

Karel Pučelík

Máte účtenku?

Můžete sice natočit pivo štamgastovi bez účtenky. Nikdy ale nevíte, kdo je ten druhý v řadě, který vás pozoruje.Parafrázuji vyjádření odstupující náměstkyně ministra financí Simony Hornochové z posledních Otázek Václava Moravce.

10.11.2015 v 17:00 | Karma: 28,31 | Přečteno: 985x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média

6. května 2024  12:35

Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...

S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti

6. května 2024  12:02,  aktualizováno  13:46

Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Genocidu Palestinců by Netanjahuovi mohl i Hitler závidět, prohlásil Erdogan

12. května 2024  14:26

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan opět kritizoval izraelského premiéra Benjamina Netanjahua. S...

V Belgorodu se zhroutil obytný dům, podle úřadů po ukrajinském útoku

12. května 2024  11:48,  aktualizováno  14:25

Sledujeme online V ruském Belgorodu se částečně zhroutila vícepodlažní obytná panelová budova. Úřady nejprve...

Malostranský zápisník: Politické i ryze nepolitické hry českého engéše

12. května 2024

Premium Jak se interpeluje mezi náčelníkem generálního štábu a o 11 let mladší poslankyní? Při jaké pietě...

Část farmářů odškodníme. Další protesty jsou podpásovka, řekl Výborný

12. května 2024  12:57,  aktualizováno  13:10

Pěstitelům, kteří neměli pojištění proti mrazům, bude stát krátit kompenzace o polovinu. V pořadu...

  • Počet článků 21
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 859x
Student ekonomie a soudobých dějin, člen TOP 09

Seznam rubrik