Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jaroslav Karl - MUKL 1.část

P. Jaroslav Karl je dlouholetý rodinný přítel. Často poslouchám jeho vyprávění o životě politického vězně. To je pak člověk hrdý, že vůbec někoho takového může znát! Rád bych jeho vyprávění zprostředkoval i Vám. Zvláště v době, kdy zapomínáme, kolik svoboda stojí. Proto zde očekávejte jeho knihu MUKL, kterou zde budu po částech zveřejňovat.   "Těšil jsem se, že budu viset"

Narodil jsem se 18.6.1929. Bylo to v Plzni. Když mi byly tři roky, přestěhoval jsem se s rodiči a sestrou do Klatov, kde jsem prožil své mládí. Navštěvoval jsem zde obecnou školu a potom reálné gymnázium.
   Můj otec si otevřel v Klatovech obchod s textilem. Ještě před 2. světovou válkou byl jmenován soudním znalcem v oboru textilií a skla. Za války byl často zván českou kriminálkou do budovy Okresního soudu v Klatovech, kde měl odhadovat cenu zabaveného zboží obchodníkům, které udali bohužel Češi. Na základě tohoto odhadu byli potom obchodníci souzeni (od pokut po koncentrák). Otec se domluvil s několika dozorci, že pomůžou k vynesení části zabavených věcí ven z budovy soudu. Tím se snížila hodnota zabaveného zboží. Já jsem potom několikrát v noci po jedné hodině šel z domova s vozíkem k  budově soudu, kde už u vrat na mne čekal dozorce, vpustil mě dovnitř, já jsem naložil otcem připravené zboží na vozík a odvezl ho domů, kde jsme všechno s otcem uložili ve sklepě. Po válce tuto část zabaveného zboží odnesl otec těm, kterým bylo zabaveno. Jeden obchodník, ke kterému otec přinesl část zboží, které zachránil, otce obvinil, že mu nevrátil všechno, že mu část ukradl! Ta naše povaha česká...
Až po válce jsem si uvědomil, jak otec riskoval, aby uchránil druhé perzekucí. Kdyby se to prozradilo, skončil otec v koncentráku, nebo byl popraven.
   Ještě před 2. světovou válkou jsem chodil cvičit do Sokola a zároveň jsem byl členem 2. oddílu katolických skautů. Někdy v roce 1944 jsem spoluzakládal Scholu cantorum, kde jsme pod vedením ctihodné sestry Lubomíry v klášteře v Klatovech nacvičovali  gregoriánský chorál. Zpívali jsme potom různé mše (introit, graduál) a jiné chorální zpěvy. To bohužel skončilo rokem 1948 nebo 1949. Bylo to pravidelně při nedělní Mši svaté.
   Na podzim roku 1948 jsem nastoupil do českobudějovického semináře, kde jsem studoval dva roky. V r. 1950 byl seminář komunistickou vládou zrušen. V září roku 1950 jsem se přihlásil na dodatečné zkoušky na lékařskou fakultu v Plzni. Když jsem po pohovoru odcházel z děkanátu, potkal jsem na chodbě jednoho svého spolužáka z gymnázia. Ptal se, co tady dělám. Řekl jsem mu, že jsem podal přihlášku na zdejší fakultu. On, jak jsem se později dozvěděl, zašel v Klatovech na výbor KSČ a tam to oznámil. Z děkanátu jsem potom dostal zamítavou odpověď s odůvodněním:"...Neprojevoval dříve zájem o studium přírodních věd." 

Autor: Karel Pučelík | úterý 18.3.2014 19:18 | karma článku: 17,03 | přečteno: 754x
  • Další články autora

Karel Pučelík

S komunisty se nespolupracuje

V dnešní době se poměrně často diskutuje o tom, s kým se může spolupracovat. Andrej Babiš se třeba zamyslel i nad spoluprací s komunisty.

17.9.2016 v 11:14 | Karma: 24,63 | Přečteno: 891x | Diskuse| Politika

Karel Pučelík

Takto se na srpen 1968 vzpomínat nemá

Každé volby přináší více či méně zvláštních okamžiků. Nejinak je tomu i s letošními podzimními. To, co se odehrálo v neděli na pražském Staroměstském náměstí ale už hranici bizáru překročilo.

23.8.2016 v 17:59 | Karma: 13,33 | Přečteno: 650x | Diskuse| Politika

Karel Pučelík

Může hudba bořit zdi?

Bruce Springsteen zahrál ve Východním Berlíně a zeď se rozpadla. Jistě, tak jednoduché to bohužel nebylo, jeden z důležitých detailů roku 1988 to ale byl.

16.8.2016 v 8:26 | Karma: 8,42 | Přečteno: 137x | Diskuse| Společnost

Karel Pučelík

Média a manipulace

V poslední době se mainstreamová média stávají objekty konspiračních teoretiků. Ačkoli s nimi téměř v ničem nesouhlasím, jedna věc se jim ale upřít nedá - tvrzení, že média manipulují s veřejným míněním. Jde o to, která to jsou.

2.3.2016 v 20:33 | Karma: 12,78 | Přečteno: 691x | Diskuse| Média

Karel Pučelík

Máte účtenku?

Můžete sice natočit pivo štamgastovi bez účtenky. Nikdy ale nevíte, kdo je ten druhý v řadě, který vás pozoruje.Parafrázuji vyjádření odstupující náměstkyně ministra financí Simony Hornochové z posledních Otázek Václava Moravce.

10.11.2015 v 17:00 | Karma: 28,31 | Přečteno: 985x | Diskuse| Politika

Karel Pučelík

Agenti StB mezi námi

Nedávno jsme si připomínali oběti komunistického režimu. Nedlouho poté vysoudil Andrej Babiš „křišťálovou čistotu“ svému spisu navzdory.

2.7.2015 v 10:32 | Karma: 39,81 | Přečteno: 4029x | Diskuse| Politika

Karel Pučelík

Národní fronta není pravice

size="11pt"Národní fronta je v médiích poměrně často skloňované jméno. Návštěva její předsedkyně Marine Le Pen četnost zmínek v tisku ještě zvýšila. Co ale může pravičáka na Národní frontě fascinovat?

15.5.2015 v 12:49 | Karma: 7,63 | Přečteno: 363x | Diskuse| Politika

Karel Pučelík

Připomenutí Akce K

V noci ze 13. na 14. dubna 1950 komunisté tvrdě zakročili proti katolickým řeholním řádům. Řeholní řády byly komunistům trnem v oku, protože se jejich nesvobodné ideologii nehodlaly ani v nejmenším podřídit. I dnes je třeba si tuto událost připomenout, protože ani spoustu let po ní komunisté nevymizeli z veřejného života. Dokonce se někdy objeví lidé, kteří jejich zločiny relativizují. Jmenovat je asi nemusím.

14.4.2015 v 15:00 | Karma: 32,39 | Přečteno: 2857x | Diskuse| Politika

Karel Pučelík

Posedlost Pravým sektorem

Některé věci se nemění. Jednou z nich je rétorika facebookového válečníka Jiřího Vyvadila a jeho věrných. Samozvaný velitel má neustále plnou hlavu i hrdlo fašistů a Pravého sektoru. Nejen přátelé Ruska se ale chytají laciných hesel. Krátká a rázná hesla se velmi dobře přejímají, zvláště nemáte-li chuť se do problematiky ponořit hlouběji než na samý povrch.

27.3.2015 v 15:15 | Karma: 20,53 | Přečteno: 705x | Diskuse| Politika

Karel Pučelík

Antiamerikanismus je in. Bohužel.

V poslední době se nejen na sociálních sítích množí jako houby po dešti antiamerické výroky. Dokonce mi připadá, že si každý musí alespoň trochu kopnout, protože tak se to dnes dělá.

18.3.2015 v 14:58 | Karma: 30,51 | Přečteno: 1350x | Diskuse| Politika

Karel Pučelík

Jaroslav Karl - Mukl 10.část

Již se blížíme do finále. Po roce 1989 mohl konečně P. Jaroslav pracovat jako kněz, a to v Bechyňské farnosti. Nutno dodat, že Mše slouží do teď v Klatovech.

27.5.2014 v 18:04 | Karma: 11,04 | Přečteno: 258x | Diskuse| Společnost

Karel Pučelík

Jaroslav Karl - Mukl 9.část

Jak jel "protistátní živel" do zahraničí, a proč mu bylo vyhrožováno smrtí? Vše se dozvíte v dnešním dílu.

20.5.2014 v 17:56 | Karma: 17,84 | Přečteno: 346x | Diskuse| Ostatní

Karel Pučelík

Týden do eurovoleb

Sledování volebních plakátů, billboardů a spotů mě přivedlo k zamyšlení. Mají tyto volby nějaké důležité téma, nebo se zabýváme pouze maličkostmi?

16.5.2014 v 12:43 | Karma: 7,67 | Přečteno: 378x | Diskuse| Politika

Karel Pučelík

Jaroslav Karl - Mukl 8.část

Jak probíhalo propuštění z vězení po dlouhých 17 letech? A jak vypadal život bývalého politického vězně na "svobodě"?

12.5.2014 v 15:45 | Karma: 12,22 | Přečteno: 470x | Diskuse| Společnost

Karel Pučelík

Jaroslav Karl - Mukl 7.část

Ani dnes nedáme pokoj. Dnes se dozvíme například, jak prostě proběhlo kněžské svěcení.

1.5.2014 v 19:01 | Karma: 9,91 | Přečteno: 432x | Diskuse| Společnost

Karel Pučelík

Jaroslav Karl - Mukl 6.část

Jak se šířila "protistátní literatura" v leopoldovské věznici, a co bylo za závadnou literaturu považováno? I o tom bude dnešní kapitola. Dozvíme se také o druhém procesu a odsouzení.

24.4.2014 v 15:35 | Karma: 11,96 | Přečteno: 496x | Diskuse| Ostatní

Karel Pučelík

Jaroslav Karl - MUKL 5.část

V dnešní kapitole se potkáme i s Gustavem Husákem. Neočekávejte ho v prezidentské funkci, ale jako mukla.

17.4.2014 v 17:40 | Karma: 10,74 | Přečteno: 523x | Diskuse| Společnost

Karel Pučelík

Jaroslav Karl - MUKL 4.část

Dnes nám Jaroslav vylíčí, jak žili křesťanští muklové. Pak se dozvíme, kdo byli někteří z jeho spoluvězňů.

2.4.2014 v 17:47 | Karma: 14,19 | Přečteno: 442x | Diskuse| Společnost

Karel Pučelík

Jaroslav Karl - MUKL 3.část

Další pokračování knihy kněze bývalého politického vězně Jaroslava Karla. Tentokrát o vykonstruovaném procesu a prvních zkušenostech z Leopoldova.

26.3.2014 v 18:00 | Karma: 13,80 | Přečteno: 556x | Diskuse| Společnost

Karel Pučelík

Jaroslav Karl - MUKL 2.část

Pokračování knihy kněze a bývalého politického vězně Jaroslava Karla. Tentokrát se podíváme, jak fungovalo některými komunisty (třeba v pořadu Hyde Park) ještě dnes vychvalované školství.

20.3.2014 v 12:00 | Karma: 13,97 | Přečteno: 738x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 21
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 859x
Student ekonomie a soudobých dějin, člen TOP 09

Seznam rubrik